Skip to main content

Catatan dari Malaysia...

Assalamualaikum wrt dan kia ora,

Khas buat mama aqil dan semua, it took me alot of courage to pen this....tak pe mama aqil memang pandai pujuk ayah...sekadar untuk berkongsi tentang updates setelah seminggu di tanahair tercinta Malaysia dan johor bahru khususnya.

Memang sangat berat rasanya dugaan Ilahi kali ini pada saya, walaupun untuk perpisahan yang pendek tetapi terlalu berat untuk dipikul. Saya amat berterima kasih kepada sokongan rakan-rakan di North Shore, hanya Allah SWT yang mampu untuk membalas budi baik kalian semua.

Sebenarnya, ini bukannya kali pertama saya balik ke tanahair, ini adalah kali kedua saya balik. Kali pertama pada bulan Jun, waktu itu balik kerana adik ipar kahwin dan juga untuk bawa balik adik saya, Dora ke Klang Selangor... kepulangan kali pertama ke tanahair saya rasakan tiada perbezaan besar atau mungkin langsung tak de beza, mungkin kerana baru lagi di auckland dan kami balik satu keluarga...

Kepulangan kali ini amat berbeza kerana pelbagai faktor... faktor utama kerana saya balik sendiri, faktor kedua mungkin dah dekat setahun jadi pelbagai perkara baru muncul di tanahair, terutamanya di jb dan UTM... Ironinya, apabila saya fikirkan semua, terasa macam history is repeating itself, macam saya mula2 dulu balik dari pengajian sarjana ke tanahair... memang perasan sama...masyaAllah...

Dulu, masa belajar sarjana, memang selalu saya tak puas hati, asyik komplen dan kutuk itu dan ini sebab tak biasa dengan perubahan mendadak... bila dah pulang ke tanahair... saya menjadi amat rindu kepada tempat dimana saya belajar sarjana... sama jugalah keadaannya sekarang haha kelakar...

Saya cuba untuk lupakan bumi Auckland untuk sementara waktu, tapi kenangan timbul dan perasaan rindu kembali haha rindu kat browns bay haha, rindu naik bas, rindu westfield haha macam2 lah... itulah kehidupan ye... yang selalu dekat dengan kita, kita take for granted bila dah kena tarik balik barulah terasa...

Okay, bila sampai di KLIA, wah ini lagi satu, haha, panas dan bahang!!! haha memang perbezaan besar... gelisah dekat umah mak sebab bahang berbeza tapi kena cover sebab tak mahu melukai hati mak bapak... sampai je di bandar Klang, mak saya bawa saya makan KFC sebab yelah mak tau saya nak makan tapi hairan nya tak de selera nak makan buat pertama kalinya selera hilang haha kelakar nya!!! selera nak makan fastfood hilang untuk seminggu sehingga la ni baru saya enjoy makan burger prosperity Mac D...

Hari Ahad pagi pukul 11 saya bertolak balik ke JB naik bas ekspress... masa nie sayu jer sebab kalau dulu naik nakedbus ke hamilton tgk pemandangan cantik2, kali nie langsung tak cantik!! tutup curtain bas, saya tido lah sepanjang perjalanan...

Sampai di JB, saya kena uruskan hidup tanpa isteri tercinta.. dulu ada mama untuk iron baju ayah ke office, la nie buat sendiri... kalau dulu ada teman sarapan, teman ke office, teman gie lunch dan etc etc... kali nie lone ranjer macam belum kawin.. tak seronok sebab tak de kawan sebab semua cuti belajar...

Johor bahru, masih seperti dahulu cuma ada sedikit pembangunan di danga bay, besar jalan!!! jammed!! tak suka...UTM pula ada second gateway yang dah cantik siap ada dinding kaca ada air, favorite saya hehe.. dan tertulis perkataan besar "INSPIRING CREATIVE AND INNOVATIVE MINDS"... pergh perkataan nie sangat besar ertinya...

Sampai di fakulti... seperti biasa kena jumpa pelbagai pihak sebab nak confirmkan jadual dan dapatkan bilik sementara...syukor Alhamdulilah semua itu berjalan dengan sangat lancar... Kelas kali pertama juga sangat mendebarkan kerana saya perlu mendapatkan kebenaran bertandatangan pelajar untuk involve dalam research, mereka perlu sain consent letter... SV pernah berkata dia akan so surprised kalau ramai yang tak sain, so ini sangat merisaukan saya sebab saya tidak boleh paksa pelajar untuk join, saya tidak boleh menggunakan certain ayat yang menunjukkan ianya sebagai arahan ... jadi kelas pertama saya amat kekok sekekok nya haha... tapi Allah maha besar, 42 daripada 46 pelajar bersetuju untuk involve dalam research ini... Alhamdulilah...

So ini dulu updatenya, gambar belum disertakan kerana belum sempat snap.. insyaAllah akan disusulkan kemudian...

-Nihra...

Comments

Azlina said…
nice story ayah..nanti amik gambar, belilah kamera dslr ya...;)
Nida n' Hanafi said…
ha betul tu, beli kamera dslr..hehe.
Takpe Nihra, perpisahan buat kita lebih tabah.. lebih menghargai sesuatu... betul tak?

Auckland amnya dan Albany khususnya memang cantik.. terus terang saya katakan bahawa saya memang dah jatuh cinta pada bumi Albany ni (macam tajuk blog ku jer.. Di Bumi Albany)..

p/s: sejak bila berSAYA ni ek?
Nihra said…
Haha betul tue Cikgu Nida...bila balik mengajar semula dgn secara automatik jadi sopan... terbiasa guna saya... tapi bagus juga guna saya nie lebih mesra hehe2...

DSLR menunggu signal utk diteruskan atau dipostponekan...

Tapi tak pe kamera Cik Piah ada :D
Anonymous said…
apa kata masa beli DSLR tuh tambah lagi satu, khas tuk Yan. sure dpt murah punye. haha..
Azlina said…
yan..tolong carikn kamera dslr yg ok dan murah..btahu a.nihra..dia nak belikan utk akak!!
jeep said…
a'ah beli dslr..jgn beli yg point n shoot kang teggelam dalam air tak pasan...hehhehe
yan la la la said…
haa...yan suggest beli DSLR jenama Canon. Serius hasil pic die lawa. Kwn yan gune. Ade jugak yg gune Sony n Nikon. Tp, pd yan plg cun Canon. So, abg.Nihra, sila la survey DSLR Jenama Canon ok and its better to buy now sbb tgh sale sempena Krismis. Mmg tak rugi.

Ok, atas nasihat yg Yan dah bagi, Yan tuntut DSLR satu. Terima kasih. Hehehe..
Unknown said…
Amboi... main order jer ye... ingat kedai kamera ker main boleh bagi2... hehehe... bagi juga lah pulusnya juga hehehe :P

Popular posts from this blog

This is the opportunity to showcase your product: NALI 2018

New Academia Learning Innovation is an initiative to promote blended learning application in classroom so students can engage actively, hence improve learning. Registration is now open via:  http://apps.utmlead.utm.my/nali2018/registration.php

Mohamad Wafi bin Mohd Nihra Haruzuan

Alhamdullilah, putera kedua selamat dilahirkan pada 25 Januari 2011 (Tuesday), jam 4.12pm di North Shore hospital, NZ. Baby yang tidak dirancang, dan melalui pelbagai emosi hormon yg tidak stabil was one week late ( due date was 17 Jan ). Tapi rancangan ALLAH adalah yg terbaik.. my parents arrived on Monday, 24 Jan, the next day I delivered. On Saturday night, ada 'bloody show'. Then on Sunday, ada lagi, but no contraction. Wasn't sure if it was a 'bloody show' 'cause dishcarge bercampur dgn darah.  I look up on the internet, that 'bloody show' was either pure blood or discharge with a slight blood. On Monday baru ada contraction, but during the day was like once in a while. That night was about every 15 minit, but I managed to have a good sleep until subuh, then it was every 5 minit. At 8 am, went to the hospital, but had to wait until 10 am baru masuk bilik delivery. A midwife temankan, then rupa2nya dia yg akan menyambut baby tu!! Terperanjat juga

Jalan-jalan ke Museum Auckland

Last week kami beramai-ramai ke museum Auckland, sbb free for resident Auckland!! Ambil peluang..walaupun kalau kena bayar  hanya $5 utk dewasa dan budak bawah umur 16 tahun free, but museum..dah tahu, tak best punya..hahah.. The museum ada 3 tingkat, kami sempat pegi 2 floor sahaja. I don't think NZ banyak history, sbb ada brg2 yg dipamerkan were from the 70's!! Zaman mama tu..ehh..dah tua dah ya..boleh masuk museum kisah ku!! Sebelum ke museum, we went to the starship hospital melawat adik khael, 8 mth baby boy yang bertarung nyawa dgn penyakit exzema..sedih tengok . a very strong boy with strong parents. Betullah, ALLAH takkan uji hambaNya dgn sesuatu yang tak mampu diharungi!! Semoga cepat sembuh! Then after we went for lunch at auckland domain where the museum is. Makan pau strawberry!! Sedap cik june buat..nanti nak order!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...